Ağ Pazarlama Nedir?
Ağ pazarlaması, bağımsız bir
yükleniciler ağı aracılığıyla ürün ve hizmetler dağıtan bir şirkete dayanan bir
iş modelidir. Ağ pazarlaması aynı zamanda çok seviyeli pazarlama (MLM), bağlı
kuruluş pazarlama ve katmanlı pazarlama olarak da bilinir. Dünya çapında en
tanınmış ağ pazarlama şirketlerinden bazıları Amway Corporation, kolay kredi veren bankalar Shaklee,
Mary Kay, Tupperware ve Avon'dur.
Ağ pazarlamacılığının nasıl
çalıştığını anlamak için, çoğu tüketicinin aşina olduğu bir iş modelini
franchising düşünmek yardımcı olabilir. Bir franchise'da, bir işletme, şirketin
ürün, hizmet ve adını kullanarak iş yapma hakkı için bir şirkete ödeme yapar.
Ana şirket, sahibine eğitim, geliştirme, reklam ve pazarlama desteği sağlamayı
kabul eder. Binanın dış kısmındaki isim ana şirkete ait iken, gerçek konum
bağımsız bir işletme sahibine aittir.
Ağ iletişimi aslında bir işletme
franchising modeli değil, aynı şekilde çalışır. Aslında bazı büyük MLM
şirketleri iş planını gayri resmi olarak “özel franchising” olarak
adlandırmaktadır. Ağ pazarlamasında, bir şirket, ürünlerini ve hizmetlerini, bu
ürünleri ve hizmetleri kendi müşterileriyle pazarlayan bağımsız işletme
sahipleri (IBO) aracılığıyla dağıtır.
Ağ pazarlamasını bu kadar cazip kılan
temel faktör, bağımsız işletme sahiplerinin sadece perakende müşterilere ürün
ve hizmet satma kabiliyetine sahip olmaması değil, aynı zamanda kendi işlerinde
başkalarını da kurarak işlerini genişletebilmeleridir. Bu genel olarak MLM
endüstrisinde “sponsorluk” olarak bilinir. Başkalarına sponsorluk yapmak, bir
işletme sahibinin yalnızca doğrudan sattığı şeyden değil, aynı zamanda
sponsorluğunu yaptığı satışların üretiminden faydalanmasını da sağlar.
İşte bir MLM işinin nasıl işlediğine
dair bir örnek: Sahip Bir'in her ay 100 ABD Doları (USD) değerinde mal satan
bir IBO olduğunu varsayalım. Kazandığı herhangi bir perakende satış karına ek
olarak, satış hacmi için aylık bir ikramiye de alır. Sahibi Bir, işini genişletmeye
ve sponsorlar Sahibi İki'ye karar verir.
Sahibinden İki, her ay 100 ABD Doları
değerinde eşya satan bir şirket geliştiriyor. Sahibi Bir gibi, İki Sahibi de
satış hacminde yaptığı perakende satış karının üstüne bir bonus alır.
Sahibinden İki, 100 $ 'lık satışlar elde eden Sahibi Bir'e de sponsor olarak,
Sahibi İki tarafından üretilen 100 ABD Doları karşılığında kredilendirilir. Bu
nedenle, Owner One’ın toplam iş satış hacmi 200 ABD doları olarak kabul edilir.
Eğer Sahibi İki, işini genişletmeye
karar verdiyse ve Sahibi Üç'e sponsor olursa, Sahibi Üç'ün ürettiği herhangi
bir satış hacmi için Kredi Sahibi 2 kredilendirilecektir. Son olarak, Owner
One'ın sponsor olduğu Two Sahibi olduğu için, hızlı kredi veren bankalar Owner
One hem Sahip İki hem de Sahip Üç'ün satış hacmi için kredilendirilecektir. Ağ
pazarlamasını birçok kişi için popüler ve kârlı bir iş haline getiren çeşitli
kaynaklardan gelir akışları oluşturmak için bu yetenek.
Bir pazarlama ağı işinin yapısı
nedeniyle, birçok kişi yanlışlıkla tüm MLM şirketlerinin yasadışı piramit
şemaları olduğuna inanmaktadır. Gerçekte meşru ağ pazarlama şirketleri piramit
değildir. MLM şirketlerinin yasadışı piramit şemaları olduğuna dair inanç,
Amerika Birleşik Devletleri Federal Ticaret Komisyonu'nun (FTC) Amway
Corporation'ı yasadışı bir piramit olarak suçladığı 1975 yılında kök salmış
olabilir. Ancak 1979'da ABD Federal Hakem, Amway tarafından kullanılan ağ
pazarlama planının gerçekten meşru bir iş modeli olduğunu belirledi. Bu karar,
diğer MLM şirketlerini meşrulaştırmaya yardımcı oldu.
Ancak bu, meşru işletmeler olduğunu
iddia eden tüm şirketlerin olduğu anlamına gelmez. Ağ pazarlamasını düşünen
girişimci şu faktörleri göz önünde bulundurmalıdır:
Şirketin işte geçirdiği süre.
İşe başlamak için ön yatırım. Birçok
saygın şirket büyük bir başlangıç ücreti gerektirmez.
Şirketin ürün iade politikası. Meşru
şirketler genellikle ürünlerin iadesine izin verir.
IBO'lara yönelik eğitim ve geliştirme
miktarı.
Yorumlar
Yorum Gönder